KKO hylkäsi valituslupahakemuksen Kittilän kuntapäättäjiä ja kunnan hallintojohtajaa koskevassa jutussa

Korkein oikeus (KKO) ei myöntänyt syyttäjälle valituslupaa Kittilän kuntapäättäjiä koskevassa asiassa, joka koski kunnan hallintojohtajan tehtävien muuttamista hallintosäännön muutoksilla.

Syyttäjä oli vaatinut eräille Kittilän kunnan kunnanvaltuuston ja -hallituksen jäsenille ja varajäsenille sekä vt. kunnanjohtajalle rangaistusta ensisijaisesti virka-aseman väärinkäyttämisestä, toissijaisesti virkavelvollisuuden rikkomisesta ja viimesijaisesti tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Syytteen mukaan kunnanhallitus ja -valtuusto olivat kunnanhallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien aloitteesta hallintosääntöä muuttamalla poistaneet hallintojohtajalta tämän virkaan kuuluneet keskeiset ja olennaiset virkatehtävät kostona tai rankaisuna hallintojohtajan aiemmasta virkavelvollisuuksien mukaisesta toiminnasta. Osallistuessaan hallintosäännön muutosten valmisteluun tai päätöksentekoon vastaajat olivat laiminlyöneet velvollisuuttaan käyttää toimivaltaansa yksinomaan hyväksyttäviin tarkoituksiin, velvollisuuttaan varata hallintojohtajalle tilaisuuden tulla kuulluksi häntä koskevista muutoksista sekä velvollisuuttaan perustella päätökset lain edellyttämällä tavalla. Syyttäjän mukaan tarkoituksena oli ollut syrjäyttää hallintojohtaja tälle kuuluvista keskeisistä tehtävistä.

Lapin käräjäoikeus ja Rovaniemen hovioikeus olivat hylänneet kaikki syytteet.

KKO:ssa syyttäjä vaati, että vastaajat tuomitaan rangaistukseen virka-aseman väärinkäyttämisestä, virkavelvollisuuden rikkomisesta tai tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Syyttäjän valituslupahakemus hylättiin.

Lisätiedot: Esittelijä Elina Elo, p. 02956 40071, elina.elo(at)oikeus.fi

Ratkaisu (R2023/951,10.10.2024) on tilattavissa korkeimman oikeuden kirjaamosta, puh. 029 56 40050, korkein.oikeus(at)oikeus.fi.

Julkaistu 10.10.2024