Nokian Renkaat Oyj:n yrityssalaisuuksiin liittyvässä rikosasiassa ei myönnetty valituslupia

Julkaistu 5.11.2019

Korkein oikeus on hylännyt syyttäjän ja kaikkiaan neljän hovioikeudessa rangaistukseen tuomitun vastaajan valituslupahakemukset rikosasiassa, joka koski Nokian Renkaat Oyj:n yrityssalaisuuksien hyödyntämistä yhtiön entisten työntekijöiden toimesta. Hovioikeuden tuomio jäi näin ollen voimaan.

Asiassa alun perin vastaajana olleet kymmenen Nokian Renkaat Oyj:n entistä työntekijää oli tuomittu käräjäoikeudessa yrityssalaisuuden ilmaisemiseen ja käyttämiseen liittyvistä rikoksista. Pääosa vastaajista tuomittiin ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja kaksi vastaajaa sakkorangaistukseen. Lisäksi saatuna rikoshyötynä käräjäoikeus tuomitsi valtiolle menetettäväksi 537 500 euroa. Hovioikeus oli pitänyt käräjäoikeuden tuomion pääosin voimassa rikosnimikkeiden osalta, mutta osin arvioinut menettelyä toisin kuin käräjäoikeus ja alentanut osaa tuomituista rangaistuksista. Valtiolle menetettäväksi tuomittavan rikoshyödyn määräksi hovioikeus katsoi 556 800 euroa.

Muutoksenhakijoina korkeimmassa oikeudessa olivat syyttäjä ja neljä vastaajaa. Syyttäjän hakemus koski rikoshyödyn menettämistä ja yksi vastaaja vaati syytteitä hylättäväksi. Kolmen vastaajan muutoksenhakemukset koskivat oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuutta.

Asian diaarinumero KKO:ssa: R2019/644

Lisätiedot: Esittelijä Heikki Kemppinen, heikki.kemppinen(at)oikeus.fi, p. 02956 40062

Sivun alkuun |