Valituslupia ei myönnetty Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksen toimintaan liittyvissä törkeissä avustuspetosjutuissa

Julkaistu 3.5.2019

Korkein oikeus (KKO) on hylännyt neljän hakijan valituslupahakemukset jutussa, joka koski Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksen (JAKK) toimintaan liittyviä törkeitä avustuspetoksia ja törkeää virka-aseman väärinkäyttämistä. Hovioikeuden tuomio jäi näin ollen voimaan.

Asiassa oli kysymys JAKK:ssa valtionosuusrahoitteisena oppisopimuskoulutuksena järjestetystä taloushallinnon ja logistiikan perustutkintokoulutuksista, jotka eivät tosiasiassa täyttäneet tutkinnon perusteiden ja työssäoppimisen vaatimuksia. Jalasjärven kunnalta perittiin myöhemmin takaisin yli 30 miljoonaa euroa väärien tietojen perusteella myönnettyä valtionosuusrahoitusta.

Hovioikeus ja käräjäoikeus olivat molemmat katsoneet kolmen hakijan syyllistyneen törkeään avustuspetokseen ja yhden heistä lisäksi törkeään virka-aseman väärinkäyttämiseen. Hovioikeus oli koventanut kunnanjohtajan rangaistuksen kahden vuoden kahden kuukauden ja toisen henkilön kahden vuoden ehdottomiksi vankeusrangaistuksiksi. Kolmannen hakijan yhden vuoden ja kolmen kuukauden ehdollista rangaistusta ei ollut muutettu hovioikeudessa. Lisäksi hovioikeus oli tuominnut taloushallinnon koulutuksen järjestäjänä toimineen yhtiön, jonka koulutusjohtajana yksi tuomituista oli toiminut, 50 000 euron yhteisösakkoon.

Lisätiedot: Esittelijä Minna Heikinsalmi, p. 02956 40073, minna.heikinsalmi(at)oikeus.fi

Ratkaisun diaarinumero KKO:ssa: R2019/265