KKO myönsi Pohjoismaiselle vastarintaliikkeelle valitusluvan ja kielsi väliaikaisesti sen toiminnan

Julkaistu 28.3.2019

Korkein oikeus (KKO) on myöntänyt Pohjoismaiselle vastarintaliikkeelle (PVL) valitusluvan asiassa, joka koskee PVL:n määräämistä lakkautetuksi. KKO määräsi PVL:n toiminnan samalla väliaikaisesti kielletyksi ja sen toiminnan lopetettavaksi, kunnes KKO on ratkaissut asian lopullisesti.

Väliaikaista toimintakieltoa KKO:lta vaati Poliisihallitus.

Poliisihallituksen mukaan edellytykset PVL:n lakkauttamiselle ovat olemassa, koska yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia ja hyviä tapoja muun muassa levittämällä vihapuhetta maahanmuuttajista, seksuaalivähemmistöistä ja juutalaisista, kyseenalaistamalla holokaustin ja ihannoimalla fasisteja sekä hyväksymällä yhdistyksen toiminnassa tapahtuneen väkivallan. PVL on kiistänyt Poliisihallituksen väitteet. PVL toimii omasta mielestään sanan- ja yhdistymisvapauden rajoissa.

Käräjäoikeus ja hovioikeus ovat aiemmin hyväksyneet Poliisihallituksen vaatimuksen ja julistaneet PVL:n lakkautetuksi.

KKO antaa lopullisen ratkaisunsa myöhemmin. Valitusasioiden keskimääräinen käsittelyaika KKO:ssa on valitusluvan myöntämisen jälkeen noin vuosi.

Lisätiedot: esittelijä Tiina Väisänen, puh. 02956 40075, tiina.vaisanen(at)oikeus.fi.

Ratkaisut (28.3.2019, S2018/698) ovat tilattavissa kirjaamosta, p. 02956 40050, korkein.oikeus(at)oikeus.fi.