Hukuttamalla tehtyihin tappoihin ja tapon yrityksiin syyllistyneen miehen valituslupahakemus hylättiin

Julkaistu 22.10.2018

Korkein oikeus (KKO) ei myöntänyt valituslupaa lehmolaiselle miehelle, joka oli tuomittu kahdesta taposta ja kolmesta tapon yrityksestä sekä eräistä muista rikoksista 14 vuoden 6 kuukauden vankeusrangaistukseen.

Käräjäoikeus ja hovioikeus olivat katsoneet miehen syyllistyneen kolmeen tapon yritykseen Liperissä syyskuussa 2007 sekä tappoihin Polvijärvellä heinäkuussa 2010 ja kesäkuussa 2011. Kaikissa tapauksissa mies oli hukuttanut tai yrittänyt hukuttaa uhrin. Heitteillepanoon ja törkeään kuolemantuottamukseen mies oli syyllistynyt Polvijärvellä heinäkuussa 2014, kun hän oli laiminlyönyt auttaa avuttomassa tilassa ollutta uhria.

Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuomitsi miehelle 14 vuotta 6 kuukautta vankeutta. Itä-Suomen hovioikeus määräsi miehen suorittamaan koko rangaistuksen vankilassa, koska häntä on pidettävä erittäin vaarallisena toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle.

Miehen valituslupahakemuksessa oli kysymys siitä, voitiinko hänen syykseen lukea edellä mainitut rikokset ja voitiinko hänet määrätä suorittamaan koko rangaistus vankilassa.

Lisätiedot: Esittelijä Jussi Virtanen, p. 029 56 40064, jussi.e.virtanen(at)oikeus.fi

Asian diaarinumero KKO:ssa R2018/319. Hovioikeuden ratkaisu ja muutoksenhakukirjelmä korkeimmalle oikeudelle ovat osittain salassa pidettäviä.