Timo Rädylle tuomio Hilkka Ahteeseen kohdistuneesta työsyrjinnästä

Julkaistu 13.6.2018

Korkein oikeus (KKO) on kumonnut hovioikeuden Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) entiselle puheenjohtaja Timo Rädylle antaman vapauttavan tuomion ja tuominnut Rädyn työsyrjinnästä 20 päiväsakon suuruiseen rangaistukseen.

Rädyn katsottiin syyllistyneen työsyrjintään äänestäessään liiton hallituksessa viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen erottamisen puolesta sen jälkeen, kun Ahde oli toimittanut Rädyn käytöstä koskevan kantelun työsuojeluviranomaisille.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Rädyn marraskuussa 2015 työsyrjinnästä sakkorangaistukseen ja suorittamaan Ahteelle korvausta kärsimyksestä. Räty valitti asiasta hovioikeuteen, joka hylkäsi syytteen ja kumosi käräjäoikeuden tuomion. KKO myönsi Ahteelle ja syyttäjälle valitusluvan.

KKO:n mukaan työsuojeluilmoituksen johdosta tapahtunutta irtisanomista voitiin pitää rangaistavana työsyrjintänä. Kun työsuojeluilmoituksen tekeminen oli vaikuttanut liiton hallituksen päätökseen irtisanoa Ahteen työsopimus, irtisanomisen puolesta äänestänyt liiton puheenjohtaja ja hallituksen jäsen Räty oli syyllistynyt työsyrjintään. KKO ei pitänyt Rädyn ilmoittamaa luottamuspulaa irtisanomisen todellisena syynä.

Räty oli ollut tietoinen hänen toiminnastaan tehdystä työsuojeluilmoituksesta. KKO katsoi hänen täytyneen olla tietoinen myös siitä, että työsuojeluilmoituksen tekeminen oli vaikuttanut Ahteen irtisanomiseen. Räty oli siten toiminut tahallisesti äänestäessään Ahteen irtisanomisen puolesta.

Lisätiedot: Esittelijäneuvos Teemu Vanhanen, p. 02956 40151, teemu.vanhanen(at)oikeus.fi.

Tuomio (R2017/10, 14.6.2018, KKO 2018:46) on tilattavissa KKO:n kirjaamosta, p. 02956 40050, korkein.oikeus(at)oikeus.fi.