KKO katsoi alkoholijuomien internetmyynnin ja kotiinkuljetuksen kielletyksi

Julkaistu 28.6.2018

Korkein oikeus (KKO) on tuominnut internetsivuston kautta alkoholijuomia myyneen virolaisyrittäjän rangaistukseen alkoholirikoksesta.

Yrittäjä oli kesällä 2009 myynyt Suomessa asuville yksityishenkilöille alkoholijuomia. Kaupoista oli sovittu yhtiön internetsivuston välityksellä, minkä jälkeen yrittäjä oli tuonut juomat Virosta Suomeen ja toimittanut ne täällä ostajien koteihin. KKO katsoi, että kaupanteko oli ollut alkoholilain vastaista vähittäismyyntiä. Yrittäjä oli siten syyllistynyt alkoholirikokseen.

KKO:ssa oli keskeisenä kysymyksenä se, oliko Suomen alkoholilainsäädäntö Euroopan unionin oikeuden vastainen, kuten yrittäjä väitti. KKO arvioi ratkaisussaan unionin oikeuden kannalta Alkon vähittäismyyntimonopolia sekä mietoja alkoholijuomia koskevaa vähittäismyyntilupajärjestelmää, joka edellytti muun muassa lupaviranomaisen hyväksymää myyntipaikkaa. KKO päätyi siihen, etteivät vähittäismyyntimonopoli ja -lupajärjestelmä olleet ristiriidassa unionin oikeuden kanssa.

Lisätiedot: esittelijä Tiina-Liisa Autio, puh. 02956 40086, tiina-liisa.autio(at)oikeus.fi.

Tuomio (R2017/507) on tilattavissa KKO:n kirjaamosta, p. 02956 40050, korkein.oikeus(at)oikeus.fi