Etusivu » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Super Alko -tunnuksen käyttämistä Suomessa koskeva valituslupahakemus hylättiin

Super Alko -tunnuksen käyttämistä Suomessa koskeva valituslupahakemus hylättiin

Julkaistu 12.6.2017

Korkein oikeus (KKO) on hylännyt virolaisen Osaühing Aldar Eesti -yhtiön valituslupahakemuksen asiassa, joka koski Virossa rekisteröityjen superalko.ee -verkkotunnuksen ja Super Alko -tavaramerkin käyttämistä Suomessa. Helsingin hovioikeuden tuomio, jossa virolaisyhtiötä muun ohella kiellettiin käyttämästä edellä mainittuja verkkotunnusta ja tavaramerkkiä Suomeen suunnatussa alkoholin myynnissä ja markkinoinnissa, jäi näin voimaan.

Hovioikeuden mukaan virolaisyhtiö oli käyttänyt Super Alko -tunnusta elinkeinotoiminnassaan Suomessa, tunnus ei ollut vakiintunut Suomessa ja se oli sekoitettavissa Alko Oy:n tavaramerkkeihin ja toissijaiseen tunnukseen. Koska Super Alko -tunnuksen käyttäminen loukkasi siten Alkon tavaramerkkejä ja tunnusta, sen käyttäminen Suomessa tuli kieltää. Käräjäoikeus oli aiemmin hylännyt Alkon vaatimukset.

KKO:n hylättyä valituslupahakemuksen asian käsittely jatkuu käräjäoikeudessa Alkon hyvitystä ja vahingonkorvausta koskevien vaatimusten osalta.

Lisätiedot: Esittelijä Saini Siitarinen, p. 02956 40190, saini.siitarinen(at)oikeus.fi

Asian diaarinumero KKO:ssa: S2017/107